Terwijl ik dit schrijf is de toetsweek in volle gang! Gelukkig hoef ik nog maar twee toetsen, maar het is best zwaar allemaal. Mijn blog is wel ultiem studieontwijkend gedrag, haha. Nog een ander studieontwijkend trekje van mij, is eten.

Alles wil ik eten! Het maakt niet uit of het snoep, chips of mijn lunch is. Eten voelt gewoon goed. Even nergens aan denken, gewoon hersenloos op de bank zitten eten, heerlijk is dat. Maarja, er moet natuurlijk wel gewerkt worden en een zak chips is nou niet echt het ultieme workfood… Daarom geef ik vandaag 5 tips voor als je een stress eter bent! Heel eerlijk? Zelf pas ik ze soms niet toe. Gewoon, omdat het er soms even niet in zit.

1. Drink water

Ja daar ben ik weer hoor, met mijn water. Maar echt! Water zorgt ervoor dat je je verzadigd voelt. Ook zo’n infusion bottle waar fruit in kan, is super handig voor stressmomentjes. Neem bijvoorbeeld water, aardbeien en munt. Net alsof je snoept, ik beloof het!

20160311_1737212. Ga voor de gezondere variant

Heb je zin in drop? Misschien kan je beter een stuk zoethout kopen. Het heeft dezelfde smaak, en je kan er uren mee doen! Zelf maak ik de Bounty Lollies uit Your 50 Days of Green Happiness graag, maar dan zonder kokos. Het smaakt precies naar koekjesdeeg, net wat ik op zo’n moment nodig heb. En het verzadigd ook nog eens als een malle.

3. Bestel je boodschappen

Wie met honger in de supermarkt loopt, komt thuis met dingen die hij niet nodig heeft. Ik bedoel croissantjes, snoep, koekjes, chips, nootjes. En als je geen boodschappenlijstje hebt gemaakt is er een grote kans dat je je avondeten bent vergeten. Bestel daarom je boodschappen. Bedenk vantevoren wat je voor de rest van de week wilt eten en/of nodig hebt. Bij de Albert Heijn hoef je niet meer naar de supermarkt, die komt het gewoon thuis brengen. De Jumbo heeft alleen een afhaal optie.

4. Beloon jezelf na je stressmoment20160624_172812

Leg jezelf een beloning voor. Als je bijvoorbeeld tijdens je stressmomenten geen ongezonde dingen hebt gegeten, mag je daarna een dagje even helemaal niks doen. Lekker op de bank met jawel, een zak snoep. Zo heb je iets om naar uit te kijken en het helpt om je door je stressmoment te slepen! En het zal veel lekkerder smaken dan wanneer je gestressed bent, omdat je tijdens stress minder ervaart wat je proeft.

5. Maak je favoriete eten klaar.

Koop eten wat je lekker vindt! Je hoeft natuurlijk tijdens een periode van stress niet strikt op dieet. Hou je van patat? Haal dan lekker een patatje. Vind je niks lekkerder dan de pasta van je moeder? Vraag dan of ze een pan pasta voor je wilt maken. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk.

Zo, en nu heb ik me toch een honger! Heb jij de ultieme tip tegen stress eten? Drop ‘m dan in de comments, vind ik leuk.