Mijn vriend en ik zijn beide grote racefanaten. Samen volgen we de NASCAR en de Formule 1. Als er niet zo veel op tv is kijken we meestal naar Ziggo Racing. Meestal vallen we dan middenin een race van één of andere klasse die hier in Nederland niet zo bekend is. We vermaken ons er echter prima mee!

Laatst kregen we de kans om met vakantiestartpunt.nl vanuit Leeuwarden met een tourbus mee te gaan naar Spa Francorchamps om de Formule 1 te zien. We hoefden er niet eens over na te denken, dit gingen we doen! En zo vlogen de weken voorbij en ging de wekker ineens om kwart voor zes. Kwart. Voor. Zes.

20160827_065707

Immens vroeg voor iemand die gewend is dat de wekker niet eerder dan acht uur gaat. Maar ik was gelijk wakker. Nadat we ons snel klaar hadden gemaakt, liepen we om half zeven richting de bus.

Om zeven uur vertrok de bus, we zijn nog gestopt in Heerenveen en Zwolle om wat mensen op te pikken. Alles verliep volgens planning. Beter nog, in Maastricht was er file verwacht vanwege rigoreuze wegwerkzaamheden, maar daar stond helemaal niks. Ook in België waren ze bezig, daar hebben we wel eventjes in langzaamrijdend verkeer gezeten.

Voorbij Verviers, een stad zo’n 15 km van het circuit af, was file. Grote file. We hebben serieus meer dan twee uren in de file gestaan. En toen waren we er nog niet. Iets over half twee stopte de bus en konden we eindelijk richting het circuit lopen, gelukkig maar zo’n 500 meter. Wel bergop natuurlijk, want het ligt middenin de Ardennen.

20160827_124912
20160827_130544

Ineens stonden we daar. Stuiterend en breed lachend vloog ik in het hek wat het circuit scheidde van de mensenmassa. Ik was zo blij! Wekenlang hadden we hier naar uit gekeken. Om twee uur begon de kwalificatie, hier hebben we ontzettend van genoten. Ik had geen oordopjes nodig, het geluid viel me alles mee.

Na even zoeken vonden we een mooi plekje in het bos, waar we het circuit nog konden zien. Het was echt onmenselijk warm en in het bos hadden we wat schaduw. Het was niet heel spannend, Max Verstappen werd tweede tijdens de kwalificatie. Een prima start van een fantastisch weekend! Na de kwalificatie hebben we nog genoten van een leuke GP2 en GP3 race. Deze waren wat spannender en erg leuk om ook een keer te hebben beleefd! Het geluid van de motoren waren wat luider, de oordopjes zijn nog goed in gebruik geweest.

Na de races vertrokken we om vijf voor zeven richting Gulpen. Er stond wat file, waardoor we om half negen bij het hotel aan kwamen. Het hotel was echt super goed geregeld! We hadden een eigen terras, prachtige badkamer en een romantisch bed.

20160827_203855
20160827_204159
20160827_204155
20160827_203901

We hadden echt enorme honger na zo’n lange dag en trokken het dorp in om wat te eten. We kwamen bij brasserie de Kroon uit, maar omdat het drie minuten na negen uur was, wilden ze niks meer voor ons maken. We zijn maar weggegaan omdat ik echt wat wou eten. Uiteindelijk kwamen we uit bij restaurant Os Heem, schuin tegenover het hotel. De mensen die ons bedienden waren heel vriendelijk en hebben uiteindelijk voor ons nog eten gemaakt! De kok had alleen nog saté, maar speciaal voor mij maakte hij een vegetarische salade.

En ik moet zeggen, ik had totaal geen zin in salade. Maar wat was dit lekker zeg! We hebben echt een koningsmaal gehad. Mijn salade was overheerlijk, en mijn vriend zijn saté was ook ruim boven verwachting. Zelfs de pindasaus was zelf gemaakt. Echt, als je ooit in Gulpen bent, ga dan eten bij Os Heem, schuin tegenover Hotel Gulpen. Vriendelijke bediening en heerlijk eten.

We hebben na het eten nog even door het dorp gewandeld, wat is Gulpen mooi! Een aanrader voor een weekendje of een weekje weg. Gaia Zoo zit in de buurt en verder is er echt genoeg te doen. Het begon later ineens enorm te onweren, daar hebben we half in slaap vallend nog van genoten.

20160827_205502
20160827_221255

Het ontbijt in het hotel was goed te doen. Niet heel uitgebreid, maar wel erg lekker. Na een snel ontbijt vertrok de bus weer richting het circuit. De file begon helaas al in Verviers, uiteindelijk hebben we langer dan drie uren in de file gestaan. Na een lange zit konden we eindelijk weer een voet op vaste bodem zetten.

Er stonden enorm veel mensen bij de ingang, maar binnen vijf minuten waren we binnen. Helaas was het binnen net zo druk. Mensen hadden gewoon hun campingstoeltjes op wandelpaden gezet en overal was het minstens zeven rijen dik aan oranje gekleurde mensenmassa. We zochten het zelfde plekje op als de dag ervoor, maar helaas. Het was overal te dichtbevolkt om nog maar iets te kunnen zien.

20160828_125203(0)

Er stond een groot scherm tegenover ons, daar kon ik af en toe een glimpje van opvangen. Mijn broer heeft er via WhatsApp voor gezorgd dat ik mee kreeg wat er gebeurde. Uiteindelijk kon ik na vragen toch nog even bij het hek staan om foto’s te maken, zo moeilijk! Ik heb wel 20 foto’s van alleen de vangrail moeten verwijderen, haha. Van links naar rechts: Max Verstappen in de Red Bull, Esteban Gutierrez van team Haas, Sergio Perez in de Force India, en Daniil Kvyat in de Torro Rosso.

De hygiëne op en rond het circuit was niet al te best. Er stonden wel 20 zakken met vuil en die lieten ze gewoon van vrijdagochtend tot zondagavond staan. Het stonk echt enorm en je moest er tussendoor zigzaggen. Overal waar je keek lag vuil. Zo vies!

20160828_162139

Na de race gingen we terug naar de bus. De race was rond vier uur afgelopen en de bus zou om half zes pas vertrekken. Gelukkig zijn we gelijk naar de uitgang gelopen, want we hebben er drie kwartier over gedaan om bij de bus te komen.

20160828_160320

We hebben nog eens drie uren in de file gestaan om Spa alleen al uit te komen. Voor Verviers stond ook nog eens file. Het was een mooie gelegenheid om even om me heen te kijken. Wat is België mooi in het donker! Al die lichtjes van de steden in dalletjes en op heuvels. Echt, ik ben verliefd. Om tien voor drie kwamen we aan op het station van Leeuwarden, terugkijkend op één van de mooiste weekenden uit mijn leven.

20160828_124845
20160828_124415

Heb je de race ook gezien? Wat vond je er van?