Poeh, toen ik dit onderwerp bedacht leek het zo makkelijk! Maar dat is het niet, haha. Om maar bij het begin te beginnen, twee jaar geleden begon ik met sporten bij My Healthclub hier in Leeuwarden. Een hartstikke leuke club met spontaan personeel en een uitstekende service. Ik begon in mijn eentje en dat was helemaal niet erg. Oordopjes in, muziekje aan en gaan met die banaan!

 

20160527_200540Na een tijdje ging ik niet meer, zoals heel veel mensen met goede voornemens. Een paar maanden rust later begon mijn lichaam onrustig te worden. Ik wilde weer sporten! Maar deze keer niet alleen, want dat bleek toch niet zo mijn ding te zijn. Ik besloot om samen met mijn broer en een vriend van hem te gaan sporten.

Na een paar maanden ging ik niet meer met hen naar de sportschool. Het is best zwaar om als meisje met twee jongens te sporten. In mijn hoofd ontstond het idee om zelf de sport essentials aan te schaffen. Zo toverde ik de logeerkamer om tot een sportkamertje. Ik kocht een bankje, gewichten, kettlebell, fitnessbal en een yogamat.

Krachttraining vind ik ontzettend belangrijk. Met krachttraining kan je sommige delen van je lichaam wat meer vorm geven Wil je dikkere billen? Dan werk je daar aan. Natuurlijk werkt niet alles zo. Ik heb bijvoorbeeld brede heupen van mezelf, en die worden echt niet minder door krachttraining.

Naast het vormen van je lichaam verbrand je met meer spieren ook meer vet, zelfs als je zit of ligt. Je stofwisseling en vertering gaan net even wat sneller, omdat die spieren voedingsstoffen nodig hebben. Maar het allerfijnste aan krachttraining vind ik het testen van je lichaam. De grenzen opzoeken. Net die ene keer meer opdrukken, squatten of liften geeft zo’n kick!

Er is in mijn schema geen dag dat ik een bepaald deel van mijn lichaam train. Afwisseling is mijn sleutel tot het volhouden van een schema, dus alles gaat lekker door elkaar. Op één dag doe ik zowel benen als buikspieren en schouders. Dit doe ik drie keer per week en dat gaat prima!

Krachttraining is heel leuk, maar daarnaast loop ik ook nog hard. Hardlopen is zo heerlijk! De eerste twee weken denk je dat je dood gaat, maar daarna is het zó fijn. 20160326_142557Het schema wat ik volg is Suzanne’s hardloopschema voor beginners. In de winter vind ik het echt veel te koud om te gaan lopen. Ik startte weer met een conditie van nul en bouw nu langzaam mijn conditie weer op.

Zes keer per week sporten ga ik natuurlijk niet mijn hele leven volhouden. Ik ben net twee weken uit de routine geweest en het is belangrijk om alles weer rustig op te bouwen. Bij het hardloopschema had ik week vier net gehad. Ik ben nu weer begonnen en heb het schema bij week 3 weer opgepakt. Is niet erg, zo komen we er ook wel.

Voor nu vind ik het vooral belangrijk dat het leuk blijft. Zodra sporten tegen gaat staan of mijn dagelijkse routine weer gaat veranderen komt er wel weer wat anders op mijn pad.